Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

wiek 14+
scena kameralna

czas trwania 60 minut



 

TEKST
Elżbieta Chowaniec
Jiří Havelka
na motywach książki
Mariusza Szczygła
„Gottland” (Wydawnictwo Czarne)


REŻYSERIA

Jiří Havelka

 

SCENOGRAFIA

Marek Zákostelecký

 

MUZYKA

Patrycja Hefczyńska

 

 

OBSADA

Radosław Kasiukiewicz
Anna Makowska-Kowalczyk
Tomasz Maśląkowski

PREMIERA
30 września 2016

POMNIK


Przedstawienie oparte jest na reportażu „Dowód miłości” z książki Mariusza Szczygła „Gottland”, opowiadającym o największym na świecie pomniku Józefa Stalina. Monument postawiono w Pradze w 1955 r. według projektu rzeźbiarza Otakara Šveca, a zaledwie siedem lat później został zburzony. W trakcie budowy pomnika zginęło sześcioro robotników. Jego projektant na skutek ogromnej presji społecznej i politycznej popełnił samobójstwo – niedługo po tym, jak zrobiła to jego żona.

Tragiczna historia monumentu jest w spektaklu Jiřego Havelki pretekstem do opowiedzenia młodym widzom o pewnej epoce w dziejach Czechosłowacji – epoce, którą również i Polacy pamiętają bardzo dobrze. Wspólnotę polsko-czesko-słowackich doświadczeń mają szansę poczuć nie tylko widzowie, ale i międzynarodowa ekipa twórców spektaklu.

The Year of Remembrance and Resistance: A Look at Polish Theatre in 2016 / Katarzyna Lech / thetheatretimes.com
Teatr to gra - wywiad z twórcami / Karolina Okurowska / lalkomat.wordpress.com
Mariusz Szczygieł pochwalił nasz "Pomnik" / Małgorzata Matuszewska / wroclaw.naszemiasto.pl

Warsztaty przeznaczone są zarówno dla grup zorganizowanych, jak i widzów indywidualnych. Ich celem jest stworzenie przestrzeni dla działań teatralnych związanych z tematem i problematyką spektaklu oraz umożliwienie uczestnikom dzielenia się doświadczeniami związanymi z jego odbiorem. Efektem zajęć jest otwarcie młodych widzów na indywidualne, nieoczywiste interpretacje i bardziej świadomy odbiór przedstawienia.

Uwaga: Warsztaty do przedstawienia POMNIK odbywają się po spektaklu. Liczba miejsc jest ograniczona. Osoby i grupy chętne do wzięcia udziału w zajęciach proszone są o kontakt z Biurem Organizacji Widowni w celu rezerwacji biletów.

Koncepcja, prowadzenie: Katarzyna Krajewska
Czas trwania ok. 60 min.
BILETY 5 zł



Niezwykły artystyczny duet: Marek Zákostelecký i Jiří Havelka – twórcy m.in. wielokrotnie nagradzanej „Ostatniej sztuczki Georges’a Mélièsa” zrealizowanej w czeskim Teatrze Drak (polscy widzowie mogli zobaczyć spektakl podczas 3. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci)  – pojawili się we Wrocławskim Teatrze Lalek, by wspólnie pracować nad spektaklem dla młodzieży i dorosłych, inspirowanym „Gottlandem” Mariusza Szczygła. Towarzyszy im Elżbieta Chowaniec, dramatopisarka, z którą Marek Zákostelecký współpracował już kilkakrotnie, m.in. przy „Czarodziejskim flecie” w WTL czy „Dziadkach, dziatkach” w kieleckim Teatrze „Kubuś”.


Jiří Havelka
- jest reżyserem, autorem sztuk i aktorem mieszkającym i działającym główne w Pradze. W 2013 r. ukończył kierunek Reżyserii Teatru Alternatywnego i Lalkowego na Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (DAMU). W swej pracy teatralnej skupia się na improwizacji grupowej, dążąc przy jej pomocy do stworzenia oryginalnych, jedynych w swoim rodzaju przedstawień. Jego sztuki balansują między dramatycznymi, alternatywnymi i fizycznymi aspektami teatru. Początkowo angażował się przede wszystkim we współpracę ze Studiem Ypsilon w Pradze, w którym stworzył wiele oryginalnych, spójnych tematycznie dzieł. Wśród jego najbardziej znanych sztuk znajduje się m.in. „1203 aneb není mi smutno” (2002) – utrzymana w klimacie retro podróż do krainy dzieciństwa, sztuka teatralna o teatrze „Drama v kostce" (2005; nominowana do nagrody „Gazety Teatralnej”) oraz eksperymentalne jak na tamte czasy „Kam vítr tam plášť” (2008; nominowana do nagrody Gazety Teatralnej w kategorii Teatr Alternatywny), w której reżyser wprowadził na scenę windsurfing.
W 2008 r. otrzymał nagrodę Alfreda Radoka w kategorii Talent Roku.
Wyreżyserował także kilka widowisk międzynarodowych, w tym czesko-niemiecką koprodukcję „EXIT 89” (2008) oraz koncertowe show brytyjskiej grupy The Tiger Lilies „Zde jsem člověkem!" dla teatru Archa. Jest jednym z głównych członków grupy Vosto5, która rozpowszechniła na czeskiej scenie takie elementy jak pełna improwizacja, żonglerka słowna oraz mistyfikowanie narodowych czeskich toposów, co widać szczególnie w niedawnym, bardzo fizycznym występie ,,Pérák. Na jméně nezáleží. Rozhodují činy" (2011).
W 2011 obronił pracę doktorską zatytułowaną ,,Freezing Fresh Fruit" i został – w wieku 31 lat – kierownikiem Wydziału Teatru Alternatywnego oraz Lalkowego na DAMU.
W 2013 stworzył dla teatru DRAK ceniony przez krytyków spektakl ,,Poslední Trik Georgese Meliése" („Ostatnia ucieczka Georgesa Meliése’a”), przeznaczony przede wszystkim dla widowni dziecięcej oraz czesko-niemiecką sondę , „Dechovka", wraz ze swoją lokalną grupą Vosto5. Oba spektakle uplasowały się wysoko w rankingu ,,Spektakl Roku". Angażuje się w przedsięwzięcia związane z teatrem tańca, na przykład w projekt z VerTeDance o nazwie ,,Naučená bezmocnost".
W swojej pracy nieustannie sprawdza możliwość wykorzystania teatralnej czasoprzestrzeni i tworzonych na scenie iluzji, a także samej wyjątkowości teatru jako sposobu komunikacji bezpośredniej. Szuka nowego miejsca dla teatru w świecie mediów wirtualnych. Jego produkcje wystawiano na festiwalach w Austrii, Niemczech, Irlandii, Polsce oraz Słowacji; podczas wyjazdów festiwalowych często prowadzi warsztaty teatralne, ucząc podstawowych środków teatralnej ekspresji.

Marek Zákostelecký - studiował na wydziale scenografii lalkowej w DAMU w Pradze. W trakcie studiów uczestniczył w zagranicznych stypendiach w Dramatiska Institutet w Sztokholmie, Institut de la Marionette w Charleville Mezieres we Francji i na Trent University w Nottingham. Od roku 1994 pracuje w słynnym czeskim Teatrze Drak w Hradec Kralove, gdzie od 1999 jest etatowym scenografem. Poza tym współpracuje z wieloma innymi czeskimi teatrami (Klicperovo w Hradec Kralove, Divadlo v Dlouhe w Pradze, Naivni Divadlo w Libercu, Mestske Divadlo w Karlowych Warach, Male Divadlo w Czeskich Budziejowicach, Teatr Alfa w Pilznie) oraz teatrami zagranicznymi (w Australii, USA, Francji, Izraelu, Danii i w Polsce). Był dwukrotnie nominowany do prestiżowej nagrody imienia Alfreda Radoka za scenografię roku (w latach 1998 i 2000). Otrzymał też kilka indywidualnych nagród (Skupova Plzen 1994 i 2000, Toruń 2001 i 2004), a przedstawienia, które współtworzył, zyskały uznanie zarówno w Czechach, jak i za granicą.
Polskiej publiczności znany jest ze spektakli zrealizowanych w warszawskich teatrach Lalka i Guliwer. Jego autorski spektakl „Kino Palace” otrzymał wiele nagród na festiwalach w Polsce i za granicą. Marek Zákostelecký zajmuje się również projektowaniem wnętrz. Jest współautorem takich przestrzeni jak Labirynt w Teatrze Drak, Studio Amatka czy centrum Albatros w Prachaticach. Miał kilka samodzielnych wystaw w Czechach, Finlandii i Izraelu. Jest także członkiem kultowego teatru Nejhodnejsi Medvidci.

Elżbieta Chowaniec - ukończyła Studio Aktorskie LART w Krakowie, Produkcję Filmową i Telewizyjną na Uniwersytecie Śląskim i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Akson Studio, pracując jako asystentka reżysera przy filmie „Statyści” Michała Kwiecińskiego oraz przy serialach takich jak „Magda M” czy „Oficerowie”. Współpracuje jako dziennikarz z kwartalnikiem filmowym „Film & TV Kamera”. We Wrocławskim Teatrze Lalek Elżbieta Chowaniec przygotowała adaptację ,,Czarodziejskiego fletu" oraz ,,Węża" Marka Zákostelecký'ego.

Patrycja „Papryczka” Hefczyńska – DJ-ka, autorka tekstów i muzyki, frontmanka grup muzycznych Subbacultcha, Husky,  szibarack oraz Girl & Nervous Guy. Uczestniczka prestiżowej Red Bull Music Academy w Nowym Jorku. Grała w wielu miejscach w Europie i na świecie, m.in. w Czechach, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Finlandii i Japonii. Wystąpiła jako support przed pierwszym w Polsce koncertem Björk. Ważniejsze wydarzenia, w których brała udział: Tauron Nowa Muzyka, Festiwal Nowe Horyzonty, Heineken Opener Festiwal, Off Festiwal, Europavox, Euroculture Street Festival, Wrocław Podwodny, Malta Poznań, Camerimage.
Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, m.in. Teatrem Współczesnym we Wrocławiu (opracowanie muzyczne i muzyka w spektaklach "Gry", „Historia przypadku", "Produkt") Wrocławskim Teatrem Lalek ("Noc bez księżyca") Teatrem Polskim w Bielsko-Białej ("Hotel nowy świat"), Teatrem im. Fredry w Gnieźnie ("Gniazdo”).
Obecnie pracuje nad płytą solową i przygotowuje muzykę do spektaklu dyplomowego dla Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego.




  • Spektakl bierze udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

    sztuka wspolczesnait logo2mkidn
    Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
    W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Katarzyna Niedurny, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Anna Wakulik.

    Partner spektaklu:


    Drodzy Widzowie!
    Informujemy, że osoby spóźnione nie będą wpuszczane na widownię oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Bardzo prosimy o punktualne przybycie do teatru.

    Spektakle dla dorosłych

    POMNIK

    POMNIK

    reżyseria Jiří Havelka
    wiek 14+
    scena kameralna
    czas trwania 60 minut

    SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie

    SAM, czyli przygotowanie do życia w rodz…

    reżyseria Jakub Krofta
    wiek 13+
    scena kameralna
    czas trwania 80 minut

    W ŚRODKU SŁOŃCA GROMADZI SIĘ POPIÓŁ

    W ŚRODKU SŁOŃCA GROMADZI SIĘ POPIÓŁ

    reżyseria, adaptacja: Agata Kucińska
    scena kameralna
    czas trwania 90min

    Ferdydurke

    Ferdydurke

    reżyseria Radosław Kasiukiewicz

    dla młodzieży i dorosłych

    scena kameralna

    czas trwania 60 minut

    Ostatnia ucieczka

    Ostatnia ucieczka

    reżyseria Aleksander Maksymiak

    dla dorosłych

    scena kameralna

    czas trwania 60 minut

    Śmieszny staruszek

    Śmieszny staruszek

    reżyseria Wiesław Hejno

    dla dorosłych

    scena kameralna

    czas trwania 75 minut