W trosce o naszych młodych widzów prosimy o przestrzeganie ustalonej dla spektakli dolnej granicy wiekowej.
W indywidualnych przypadkach (np. dzieci szczególnie wrażliwych) rekomendacja wiekowa może okazać się zaniżona.
POKAZ LALEK TEATRALNYCH
Zajęcia odbywają się w sali warsztatowej. W ich trakcie dzieci zapoznają się z rodzajami lalek teatralnych. Zaprezentowane zostaną: pacynka, kukła, kukła zmechanizowana, jawajka, marionetka, sycylijka, lalka cieniowa i bunraku. Poznamy także z historię teatru bunraku.
Dzieci w przygotowanych wcześniej zadaniach spróbują swoich sił jako animatorzy i animatorki lalek. Będzie też czas na swobodną zabawę i przymierzanie teatralnych nakryć głowy.
TERMIN
Termin warsztatu każdorazowo ustala się z Biurem Organizacji Widowni. Zajęcia mogą odbywać się przed lub po przedstawieniu, które ogląda grupa, mogą być także zorganizowane niezależnie od udziału w spektaklu. Czas trwania: 50-60 minut.
LICZBA UCZESTNIKÓW
Warsztat może się odbyć dla minimum 15 osób, Liczba maksymalna to 25 uczestników.
Istnieje możliwość zorganizowania dwóch warsztatów w tym samym czasie.
CENA: Bilet grupowy dla 1 dziecka: 15 zł
KONTAKT
Biuro Organizacji Widowni
tel.: 71 335 49 11 / 12 / 49
email: widownia@teatrlalek.wroclaw.pl
WARSZTATY DO SPEKTAKLI WROCŁAWSKIEGO TEATRU LALEK
Nowe spektakle Wrocławskiego Teatru Lalek powstają zwykle na podstawie zupełnie nowych tekstów, pisanych na zamówienie teatru. Ich twórcy, nawet jeśli adaptują klasykę, reinterpretują ją, mocno osadzając znane opowieści we współczesnym kontekście. Przedstawienia te dotykają ważnych, a nierzadko trudnych tematów, są odważne artystycznie i wykorzystują nowoczesne środki sceniczne. Zdarza się, że po ich obejrzeniu dzieci i młodzież zadają opiekunom i nauczycielom wiele pytań. Czasami towarzyszą temu żywe emocje. Warsztaty do spektakli umożliwiają spotkanie i rozmowę wokół tych właśnie emocji i pytań.
Czym są warsztaty do spektakli?
Warsztat do spektaklu to trwające ok. godziny zajęcia teatralne. Jego celem jest stworzenie przestrzeni dla dzielenia się doświadczeniami związanymi z odbiorem spektaklu, ale też dla zadania pytań pracownikom teatru, znającym kontekst powstania przedstawienia – i sobie nawzajem. W trakcie zajęć nie ingerujemy w spektakl, „objaśniając” go – raczej wskazujemy możliwe konteksty interpretacyjne. Prowokujemy do myślenia, umożliwiamy bardziej świadomy odbiór przedstawienia i otwieramy na indywidualne, nieoczywiste interpretacje. Ważne: podczas warsztatu nie tylko mówimy; uruchamiamy także nasze ciała i wchodzimy w działania teatralne, związane z tematem i problematyką spektaklu.
Beneficjentami warsztatów do spektakli są nie tylko ich uczestnicy, ale także teatr, dla którego bezpośredni kontakt z widzem i możliwość usłyszenia jego głosu są ogromną wartością.
Jak zamówić warsztat do spektaklu?
Warsztaty odbywają się po lub przed wybranych spektaklach i są przeznaczone dla grup zorganizowanych, które widziały przedstawienie albo za chwilę je obejrzą (tzw. warsztaty wprowadzające).
Grupy chętne do wzięcia udziału w zajęciach proszone są o kontakt z Biurem Organizacji Widowni :
e: widownia@teatrlalek.wroclaw.pl,
tel: 71 335 49 11 / 12 / 49.
Cena biletu to 15 zł / os.
Uwaga: mamy możliwość przeprowadzenia w tym samym czasie (przed lub po przedstawieniu) jednego warsztatu dla grupy szkolnej (maksymalna liczba uczestników: 30 osób).
PO CO NAM BŁĘKITNY KORALIK? – warsztat do spektaklu KAROLCIA | 8+
Karolcia znajduje błękitny koralik, który potrafi spełniać życzenia. Dziewczynka korzysta z niego, spełniając marzenia: najpierw swoje, nie zawsze przemyślane, potem najbliższych osób. W końcu podejmuje decyzję, by wykorzystać moc koralika dla dobra społeczności, w której żyje. Podczas warsztatu skupimy się na temacie społeczności: tej, w której żyła Karolcia (mieszkańcy ulicy Kwiatowej) i tych, w których my żyjemy. Zastanowimy się, które z nich są dla nas ważne i co moglibyśmy dla nich zrobić, mając niebieski koralik. Spróbujemy również wymyślić, co możemy zrobić dla naszych społeczności, jeśli nie mamy żadnego magicznego artefaktu. A może jednak go mamy?
ĆWICZENIA Z RÓWNOWAGI – warsztat do spektaklu GŁOŚNIEJ SIĘ NIE DA? | 6+
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru
Czas trwania: ok. 60 min.
„Najważniejszy jest balans” – mówi Michałek, bohater spektaklu GŁOŚNIEJ SIĘ NIE DA? W teorii trudno się z nim nie zgodzić, ale jak utrzymać tę równowagę w praktyce? W życiu: szkolnym, rodzinnym, towarzyskim. Jak pogodzić różne potrzeby, temperamenty, punkty widzenia?
Podczas warsztatu będziemy pracować z tematem równowagi: zastanowimy się, jak rozumiemy to słowo i co dla nas znaczy. Spróbujemy także wymyślić, jak można zadbać o równowagę w grupach, w których na co dzień funkcjonujemy.
SUPERBOHATERKA – warsztat do spektaklu PIEKŁO – NIEBO | 7+
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru
Czas trwania: ok. 60 min.
Główna bohaterka spektaklu PIEKŁO – NIEBO, Jola – znana także jako DJ DAJE RADĘ - to raczej superbohaterka: samodzielna mama, która zmaga się z życiem, pokonuje przeciwności losu i nie poddaje się nawet po… śmierci.
Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, co dla nas znaczy słowo „superbohaterka” i co znaczy być superbohaterką w zwykłym, codziennym życiu. Sprawdzimy, czy superbohaterki są wśród nas, a może nawet… w nas? Poszukamy naszych własnych supermocy. Zastanowimy się także, czy superbohaterki w ogóle odpoczywają, czego potrzebują i jak mogłyby o siebie zadbać.
NIE CHCĘ BYĆ GRZECZNY – warsztat do spektaklu PINOKIO | 8+
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru
Czas trwania: ok. 60 min.
Klasyczna wersja PINOKIA przyzwyczaiła nas myśleć o Pinokiu jako o „niegrzecznym”, „złym” chłopcu, który wymaga naprawy. Tylko jeśli będzie posłuszny, może stać się człowiekiem. A co, jeśli w życiu wcale tak nie jest?
Podczas zajęć zastanowimy się nad tematem „grzeczności”: co dla nas znaczy bycie grzecznym? Czy bycie grzecznym jest najważniejsze? I czy należy być grzecznym w każdej sytuacji? Porozmawiamy też o dorastaniu, czyli stawaniu się (dorosłym) człowiekiem. Na przykładzie bohatera spektaklu PINOKIO - i własnych przykładach – zastanowimy się, co w tym procesie nam pomaga, a co jest dla nas trudne.
POKÓJ TELEMACHA – warsztat do spektaklu ODYSEJA | 10+
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru
Czas trwania: ok. 60 min.
Spektakl ODYSEJA nie jest klasyczną adaptacją eposu Homera. To przepisana na nowo opowieść o wojnie i o tym, co ona robi z ludźmi: tymi, którzy walczą, ale i tymi, którzy zostają. Kontekstem tej interpretacji jest wojna w Ukrainie i przyjazd do Polski wielu współczesnych Telemachów i Penelop.
Podczas warsztatu skupimy się na postaci Telemacha, syna Odysa. To z jego perspektywy opowiadana jest historia w spektaklu ODYSEJA, i to jego pokój widzimy na scenie. Porozmawiamy o tym, jak wygląda wojna widziana oczami Telemacha, czym różni się od spojrzenia dorosłych bohaterów, a czym od boskiej (także ukazanej w spektaklu) perspektywy. Zastanowimy się także nad słowem „sprawczość” i zadamy sobie pytanie: jaka jest nasza – dzieci i młodzieży – sprawczość w obliczu wojny?
W TEATRZE SZEKSPIRA – lekcja teatralna do spektaklu SEN NOCY LETNIEJ | 10+
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru
Czas trwania: ok. 45 min.
Kim był William Szekspir – oczywiście wiemy. Ale co tak naprawdę wiemy? Czy wiemy, jaki był, co go inspirowało, jak pracował, i dlaczego właściwie został najsłynniejszym na świecie dramatopisarzem? I czy wiemy coś o jego teatrze – jak wyglądał, co w nim grano i dla kogo? Wiedza o teatrze szekspirowskim nie tylko jest fascynująca sama w sobie, ale też sprawia, że lepiej rozumiemy spektakl SEN NOCY LETNIEJ.
W TEATRZE SZEKSPIRA to raczej lekcja teatralna niż warsztat ze względu na sporą dawkę wiedzy z zakresu historii teatru. Nie ma ona jednak charakteru wykładu: jest w niej przestrzeń na interakcje i dyskusję.
POMNIK, IDOL, WIZERUNEK – warsztat do spektaklu POMNIK | 14 +
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru
Czas trwania: ok. 60 min.
Akcja spektaklu POMNIK rozgrywa się w czasach komunizmu, ale opowiada on o sprawach i zjawiskach, które wcale nie straciły na aktualności. Pomniki nadal są stawiane, burzone i bywają przedmiotami zażartych sporów. Twórczość artystyczna, mimo braku oficjalnej cenzury i innych instancji nadzorczych, wciąż podlega rozmaitym ograniczeniom.
Podczas warsztatów zastanowimy się, po co stawiamy dziś pomniki i dlaczego je burzymy, porozmawiamy o ich funkcjach i potrzebach, jakie zaspokajają. Spróbujemy zbudować nasze własne pomniki – to prostsze, niż myślimy. Zatrzymamy się na chwilę przy zjawiskach kultu, sławy i idoli. Zastanowimy się także, czym jest wizerunek i dlaczego tyle się o nim dziś mówi.