W trosce o naszych młodych widzów prosimy o przestrzeganie ustalonej dla spektakli dolnej granicy wiekowej.
W indywidualnych przypadkach (np. dzieci szczególnie wrażliwych) rekomendacja wiekowa może okazać się zaniżona.
Zdjęcie: Natalia Kabanow
Absolwent wrocławskiego Uniwersytetu Ekonomicznego (Wydział Zarządzania i Informatyki), menedżer kultury, organizator i producent spektakli teatralnych, festiwali i imprez artystycznych.
Od 2012 r. jest dyrektorem naczelnym Wrocławskiego Teatru Lalek.W 2022 r. obchodził jubileusz 40-lecia pracy w kulturze.
W latach 1982-1984 pracował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, Filia we Wrocławiu jako kierownik techniczny. Współpracował przy realizacji przedstawień dyplomowych m.in. z Janem Dormanem, Kazimierzem Braunem i Eugeniuszem Korinem.
Od 1984 r. był związany z Ośrodkiem Teatru Otwartego Kalambur, w którym pełnił funkcję głównego księgowego i zastępcy dyrektora Bogusława Litwińca. W latach 1991-1998 prowadził teatr jako dyrektor wraz z Leszkiem Czarnotą – dyrektorem artystycznym. Prowadził scenę impresaryjną (1994-1998), współpracując z Teatrem Osobowym, Teatrem K2 i Wrocławskim Teatrem Współczesnym. Był dyrektorem finansowym trzech edycji Międzynarodowych Spotkań Teatru Otwartego, organizowanych przez Teatr Kalambur.
Od 1990 do 1991 roku współpracował etatowo z Ośrodkiem Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego
i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych.
W latach 2000-2006 pełnił funkcje zastępcy dyrektora Wrocławskiego Teatru Współczesnego Krystyny Meissner oraz dyrektora finansowego stworzonego przez nią Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog – Wrocław, kierując jego stroną organizacyjną i finansową.
Podczas pracy we Wrocławskim Teatrze Współczesnym przygotował i przeprowadził dwa projekty produkcji oraz eksploatacji w Polsce i na świecie przedstawień Krzysztofa Warlikowskiego: „Oczyszczeni” (koprodukcja z warszawskim Teatrem Rozmaitości i Teatrem Polskim w Poznaniu) i „Dybuk” (koprodukcja z warszawskim Teatrem Rozmaitości).
Zajmował się także działalnością dydaktyczną: prowadził zajęcia z zakresu zarządzania teatrem na Wydziale Budownictwa Politechniki Wrocławskiej. Posiada tytuł biegłego rewidenta; specjalizował się w audytach instytucji kultury i artystycznych szkół wyższych. Współpracował z prof. Michałem Jędrzejewskim z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych przy organizacji wystaw o tematyce teatralnej.
Od 2006 do 2011 r. był zastępcą dyrektora Wrocławskiego Teatru Lalek. Od stycznia 2012 roku pełnił obowiązki dyrektora, by od września 2012 objąć – w wyniku procedury konkursowej – stanowisko dyrektora naczelnego teatru wraz z dyrektorem artystycznym Jakubem Kroftą.
Pod jego dyrekturą Wrocławski Teatr Lalek zaczął realizować nie tylko misję artystyczną, ale także prospołeczną i edukacyjną. Obecnie stale dąży do poszerzenia grona odbiorców, wzmacnia działalność poza siedzibą, przeciwdziała wykluczeniom z kultury. Poza działalnością repertuarową prowadzi intensywny program włączający. Jego częścią są spektakle i warsztaty nurtu inicjacyjnego oraz regularna praca z dziećmi i młodzieżą ze środowisk z utrudnionym dostępem do teatru. WTL stale współpracuje z Wrocławskim Centrum Opieki i Wychowania, a także MOPS-em i Wrocławskimi Centrami Aktywności i Rozwoju. Za promowanie idei rodzicielstwa zastępczego dyrektor Janusz Jasiński został przez WCOW uhonorowany statuetką „Ambasador Rodzicielstwa Zastępczego”.
W każdym sezonie teatr udostępnia ponadto kolejne premiery odbiorcom z dysfunkcjami wzroku i słuchu (tłumaczenia na PJM, audiodeskrypcja). Od sezonu 2018/2019 w WTL działa nowo utworzona Pracownia Pedagogiki Teatru -1, której celem jest działalność pedagogiczno-teatralna o charakterze regularnym i systemowym.
Dzięki konsekwentnej realizacji założeń programowych duetu dyrektorskiego Janusz Jasiński – Jakub Krofta Wrocławski Teatr Lalek stał się miejscem, w którym już kilkulatki mogą zetknąć się z bogactwem form teatralnych, zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych – od klasycznych technik lalkowych po projekcje multimedialne, taniec współczesny czy teksty z nurtu postdramatycznego. Poza własnymi produkcjami prezentuje także najlepsze przedstawienia polskie i zagraniczne w ramach Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci. Przegląd to wyjątkowe w regionie cykliczne wydarzenie popularyzujące nowoczesny polski teatr dla dzieci.
W ostatniej dekadzie teatr został laureatem kilku znaczących nagród oraz wyróżnień, przyznawanych nie tylko za konkretne spektakle, ale też za całokształt działalności. Najważniejsze z nich to Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), a także Honorowa Odznaka za zasługi dla ochrony praw dziecka przyznana przez Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka (2016).
Janusz Jasiński uczestniczył w pracach powołujących Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów i jest jednym z jego członków. W 2017 r. otrzymał Złotą Odznakę Towarzystwa Miłośników Wrocławia za działalność dla rozwoju miasta Wrocław. W 2020 r. został przez Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka powołany do Wrocławskiej Rady Kultury. W 2022 r. został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.