PREMIERY SEZONU 2024/2025

KAROLCIA
Spektakl familijny dla osób od 8. roku życia
Premiera: 5.10.2024
Duża Scena

Spektakl na podstawie książki Marii Krüger „Karolcia”
Adaptacja: Sandra Szwarc
Reżyseria: Lena Frankiewicz
Scenografia i kostiumy: Agata Stanula
Muzyka: Grzegorz Mazoń
Choreografia: Zbigniew „Zibi” Karbowski
Reżyseria świateł: Damian Pawella
Asystent reżyserki: Piotr Żukowski (AST)
Obsada: Kamila Chruściel, Natalia Herman (AST), Radosław Kasiukiewicz, Marek Koziarczyk, Konrad Kujawski, Marta Kwiek, Anna Makowska-Kowalczyk, Grzegorz Mazoń, Piotr Starczak, Magdalena Wawrzyniak (AST), Mateusz Zilbert (AST)

„Karolci” Marii Krüger nikomu nie trzeba przedstawiać. Historia dziewczynki, która znalazła spełniający życzenia błękitny koralik bawi kolejne pokolenia od ponad 60 lat. Adaptacji książki dla Wrocławskiego Teatru Lalek podjęła się Sandra Szwarc, dramatopisarka i muzyczka, dla której będzie to pierwsze spotkanie z teatrem dla dzieci. Spektakl reżyseruje Lena Frankiewicz, znana widzom WTL ze spektakli „Ziemianie” i „Moskwin”. W dorobku reżyserki znajdziemy produkcje dla dzieci i dorosłych realizowane na najważniejszych polskich scenach takich jak Teatr Narodowy w Warszawie i Teatr Wybrzeże w Gdańsku czy Teatr Polski w Bydgoszczy.

Autorki koncepcji przedstawienia postawiły mocny akcent na zawartą w książce tezę: władza to również odpowiedzialność. Bohaterowie – tytułowa Karolcia i jej przyjaciel Piotrek – podczas wielu zabawnych i emocjonujących przygód uczą się przewidywać skutki własnych działań. W adaptacji Sandry Szwarc motyw walki dobra ze złem za pomocą magicznego artefaktu został rozszerzony o rozmaite konteksty popkulturowe z literatury i kina, by dobitniej (i zarazem dowcipniej) uwydatnić jego uniwersalne przesłanie. Aluzje do współczesności nie są tu jednak pierwszoplanowe, to tylko dodatek do oryginalnej historii, potraktowanej z szacunkiem i sentymentem.

Lena Frankiewicz tak mówi o swojej pracy koncepcyjnej nad tym spektaklem: „Moim podstawowym założeniem inscenizacyjnym było zachowanie analogowego ducha opowieści – konstruując świat sceniczny inspirowałam się przede wszystkim estetyką lat 60 i 70, zarówno jeśli chodzi o warstwę wizualną, jak i muzyczną […] Nawiązania do elementów przeszłości, takich jak estetyka bauhaus, geometria, jazz i soul, sprawią, że spektakl będzie barwną, energetyczną pochwałą fantazji, piękna i dobra, za którym wszyscy tęsknimy w tych niepewnych czasach. Jako że Marię Kruger, córkę historyka i urbanisty, w całej twórczości literackiej szczególnie fascynowały pejzaże miejskie, co w Karolci wyraża się przede wszystkim w motywach Domu Handlowego, eskapady do ZOO, walki o miejski ogród zabaw i wreszcie gabinetu Prezydenta Miasta, uznałam, że nie sposób byłoby nie wykorzystać w inscenizacji szczególnej specyfiki i aury miasta, w którym spektakl będzie realizowany, dlatego też pewne wydarzenia i postaci wpisane zostały w niepowtarzalny, lokalny kontekst Wrocławia”.

Przedstawienie jest realizowane w planie żywym i lalkowym (planszetowe lalki i formy).

 

KULAWA KACZKA I ŚLEPA KURA
Spektakl dla osób od 5. roku życia
Koprodukcja WTL i Fundacji LALE.Teatr
Premiera: 23.11.2024
Scena Kameralna

Autor oryginału: Ulrich Hub
Przekład: Eliza Pieciul-Karmińska
Adaptacja: Lena Frankiewicz, Tomasz Maśląkowski
Reżyseria: Tomasz Maśląkowski
Scenografia: Tomasz Maśląkowski
Muzyka: Grzegorz Mazoń
Dostępność: Marta Kurowska
Obsada: Marta Kwiek, Anna Makowska-Kowalczyk, Tomasz Maśląkowski, Sławomir Przepiórka

Ulrich Hub, dramatopisarz znany w Polsce m.in. z chętnie inscenizowanej sztuki „Na Arce o ósmej” jest również autorem pełnych humoru książek dla dzieci. Adaptacji wydanej niedawno w Polsce „Kulawej kaczki i ślepej kury” podjął się zespół skupiony wokół aktora WTL, reżysera i pasjonata lalkarstwa Tomasza Maśląkowskiego. Projekt powstały w koprodukcji fundacji LALE.Teatr i Wrocławskiego Teatru Lalek jest wyjątkowy nie tylko ze względu na intrygującą historię głównych bohaterek, ale również na środki wykorzystane przy jego realizacji.

Na pewnym zapomnianym przez wszystkich podwórku mieszka kulawa Kaczka. Nikt jej nie odwiedza, a i sama Kaczka nie jest zbyt zaangażowana w poszukiwanie przyjaciół. Wszystko się jednak zmieni, gdy na jej szare, nieco ponure podwórko zawita ślepa Kura. Kulawa Kaczka początkowo się cieszy, w końcu niecodziennie ma okazję poznać kogoś, komu wiedzie się gorzej niż jej samej. Kurze jednak zupełnie nie przeszkadza fakt, iż jest niewidoma i sprawia wrażenie, jakby bycie ślepą Kurą było dla niej najoczywistszą i najbardziej naturalną rzeczą na świecie. Kura oferuje Kaczce wspólną wyprawę do miejsca, w którym spełniają się wszystkie, nawet najbardziej sekretne marzenia. I choć Kaczka wcale nie ma ochoty opuszczać swojego podwórka, pod skrzydło ze ślepą Kurą pokonuje ścieżki w gęstym lesie, mosty nad urwiskami i mroźne pustkowia. Dokąd dojdą? I czy spełnią się ich marzenia?

Klasycznie opowiedziana historia jest dla twórców punktem wyjścia do refleksji nad tematem niepełnosprawności, ale także roli działań z zakresu dostępności w przedsięwzięciach artystycznych.

„Będzie to jedno z pierwszych w Polsce przedstawień sensorycznych, w którym dostępność dla grup odbiorców z niepełnosprawnością wzroku, intelektualną i spektrum autyzmu będzie integralną częścią wydarzenia. Nowatorstwo niniejszego projektu polega na wykorzystaniu elementów audiodeskrypcji jako strategii artystycznej w spektaklu dla dzieci. Przedstawienie ograniczy perspektywę wzrokocentryczną, w której patrzenie stanowi najważniejszy instrument percepcji. Zamiast tego zarówno widzowie normatywni, jak i osoby z niepełnosprawnością wzroku za przewodnika po świecie przedstawionym będą mieli słowo. W świetle i w ciemności będą zaproszeni do zaufania głosom bohaterek, opisujących miejsca, które przemierzają tytułowe Kaczka i Kura. To wyobraźnia i doświadczenie innych zmysłów: dotyku i słuchu, pozwoli każdemu z widzów stworzyć światy, których nie mogą poznać wzrokiem. W takim ujęciu audiodeskrypcja stanie się twórczą strategią budowania światów teatru” – deklarują autorzy spektaklu.

Spektakl realizowany będzie w planie żywym i lalkowym.

ŚwiatWOW!
Spektakl dla osób od 1. roku życia
Premiera: Marzec 2025
Scena na Piętrze

Reżyseria i choreografia: Piotr Soroka
Reżyseria światła: Alicja Pietrucka
Scenografia: Adam Królikowski
Muzyka: Michał Lis
Obsada: Aneta Głuch-Klucznik, Natalia Herman

Po ciepło przyjętym przez widzów i recenzentów „Misiaczku” (2024) Piotr Soroka wróci na początku 2025 r. do WTL, by zrealizować swoje autorskie przedstawienie dla najnajów. Ten wszechstronnie uzdolniony artysta, choreograf i reżyser planuje tym razem stworzyć spektakl oparty na ruchu
i świetle. Będzie to sensoryczne doświadczenie teatralne dla dzieci i bliskich im dorosłych, zaprojektowane tak, żeby zwrócić uwagę widzów na zmysł wzroku.

„Wzroku najczęściej używamy zupełnie automatycznie, nie zdając sobie sprawy z tego, jak jest nam potrzebny i ile funkcji w naszym życiu pełni. Pomaga nam poznawać świat i doceniać go. Rejestruje większość komunikatów pozawerbalnych, jak gesty czy mimika twarzy, ułożenie ciała, ale prowadzi nas również do zupełnie abstrakcyjnych skojarzeń, otwiera wyobraźnię. Mój spektakl to swojego rodzaju pozawerbalna teatralna zabawa dla małych i dużych przy świetle, cieniu i obrazach, którymi chcemy wzbudzać ciekawość i zachwyt otaczającym nas światem. Przedstawienie będzie składało się z obrazów, które rozwijają się niespiesznie, pomagają się skupić i rozwijać wyobraźnię, a przede wszystkim pozwalają wybrać się w nieprzewidywalną podróż po światach ze światła
i działań aktorskich.

Punktem wyjścia będą wspomnienia dzieci i osób dorosłych, jak słoneczne sierpniowe popołudnie czy świąteczny wieczór, spróbujemy także wspólnie odkrywać znaczenie kolorów. Będzie to spotkanie ekspresji ciała z teatrem formy w ścisłej współpracy z technologiami oświetlenia” – opisuje swój projekt reżyser.

Spektakl grany będzie w planie żywym.

POLSKA KLASYKA (tytuł w ustaleniu)
Spektakl familijny dla osób od 10. roku życia
Premiera: 24.05.2025
Scena Kameralna

Dramaturgia: Maria Wojtyszko
Reżyseria: Jakub Krofta
Scenografia: Matylda Kotlińska

Duet Maria Wojtyszko – Jakub Krofta, czyli dyrektor artystyczny i kierowniczka literacka WTL, twórcy spektakli takich jak „Piekło – niebo”, „OJEJA!…”, „Sen nocy letniej” czy „Sprzedawcy bajek” planuje zmierzyć się tym razem z klasyką dramatu polskiego. Tytuł jest w ustaleniu.

Jakub Krofta, z wykształcenia lalkarz, postanowił wrócić do korzeni i po raz pierwszy
we wrocławskim teatrze stworzyć spektakl w planie lalkowym. Maria Wojtyszko zajmie się adaptacją i dramaturgią. Będzie to spektakl oparty na prostych rozwiązaniach formalnych,
z muzyką graną na żywo:

„Naszą intencją jest stworzenie kameralnego przedstawienia low-tech. Chcemy zderzyć klasyczny dramat po pierwsze z formą lalkową, a po drugie z perspektywą osoby, która nie wychowała się na polskiej literaturze i prześledzić, co takie zderzenie może nam powiedzieć o polskiej kulturze” - mówią twórcy.

EDUKACJA w SEZONIE 2024/2025

W nowym sezonie kontynuować będziemy dotychczasowe działania pedagogiczno-teatralne, zarówno w tygodniu, dla grup zorganizowanych ze szkół I przedszkoli, jak i weekendowo dla widzów indywidualnych. W programie znajdą się nowe rodzinne warsztaty twórcze PAPIER, KAMIEŃ, NOŻYCE dla dwóch grup wiekowych, 2-3 i 4-5 oraz cykl interdyscyplinarnych warsztatów prowadzonych przez pracowników Wrocławskiego Teatru Lalek WY-GRA-MY W TEATRZE! (6+)

PAPIER, KAMIEŃ, NOŻYCE to cykl niedzielnych spotkań stworzony we współpracy z reżyserką I pedagożką Moniką Reks, przeznaczony dla rodziców, którzy szukają sposobów na to, jak twórczo bawić się z dziećmi w domu. Z pomocą przychodzą teatralne środki wyrazu i inspiracje zaczerpnięte z teatru formy czy animacji przedmiotu. Punktem wyjścia każdego spotkania będzie prosty i dostępny, łatwy do pozyskania materiał: tytułowy papier lub kamień, gąbka, folia. Czasem przydadzą się nożyce, a może wystarczą... dłonie?

Na cykl WY-GRA-MY W TEATRZE! złożą się weekendowe warsztaty prowadzone przez pracowników Wrocławskiego Teatru Lalek: teatralne, dubbingowe, muzyczne, plastyczne… Pomysł spotkań pracowników teatru (często niewidocznych, pozostających w cieniu aktorów) z widzami
i wspólnych działań twórczych narodził się przy okazji tegorocznego 7. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci i spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem widzów niezależnie od wieku, dlatego też wracamy do niego w nowym sezonie.

PORAŻKA!
Warsztaty improwizacji teatralnej dla dzieci w wieku 9+

Koncepcja i prowadzenie: Katarzyna Krajewska, pedagożka teatru WTL i Piotr Zdebski z wrocławskiej Akademii Improwizacji
Czas trwania: ok. 120 min.

Autorskie warsztaty, podczas których poznamy podstawowe zasady i techniki improwizacji teatralnej (w skrócie: impro), a następnie wykorzystamy je w teatralnych zabawach, grach
i (w końcu) scenach.

BOCZNE DRZWI DO TEATRU | 7+
Spotkania zapoznające z kulisami pracy w teatrze.

Koncepcja i prowadzenie: Małgorzata Wójcik + pracownicy teatru
Czas trwania: ok. 90 min.

Warsztaty zapoznające z kulisami pracy w teatrze. Każdy warsztat jest prowadzony przez innego pracownika teatru: scenografa, akustyka, oświetleniowca, konstruktora lalek, rekwizytora, garderobianą etc. z towarzyszeniem pedagoga. W trakcie warsztatu uczestnicy zwiedzają miejsce pracy prowadzącego i poznają tajniki jego zawodu, dostają też zadania do wykonania.
W warsztatach można brać udział cyklicznie, poznając kulisy pracy w teatrze, albo pojedynczo, wybierając temat, który najbardziej nas interesuje.

MACHINA TEATRALNA | b/o
Interaktywny spacer po zakamarkach WTL.

Koncepcja i prowadzenie: Katarzyna Starczewska
Czas trwania: ok. 60 min.

Czy zdarzyło się Wam się kiedyś być w teatrze poza godzinami spektaklu? Myślicie, że nic się wtedy w nim nie dzieje? Nic bardziej mylnego. Czasami widok z kulis jest równie ciekawy jak ten ze strony widowni. MACHINA TEATRALNA to interaktywny spacer po zakamarkach WTL. W trakcie godzinnych zajęć zwiedzimy miejsca, do których publiczność zazwyczaj nie ma dostępu, ale także wspólnie się pobawimy.

WYTWÓRNIA
stała grupa teatralna dla uczestników w wieku 9-13 lat

Materią i inspiracją dla naszej pracy są różne formy teatralne: teatr dźwięku, teatr animacji
i wyrazu plastycznego, storytelling.
Sięgamy po najciekawsze dzieła współczesnego teatru i podejmujemy akty twórcze. Badamy własne zainteresowania i emocje i wyrażamy je za pomocą sztuki. Opowiadamy o zdarzeniach
i zjawiskach za pomocą działań scenicznych. Rozwijamy krytyczne myślenie, bawimy się metaforami i wykorzystujemy całkiem zwyczajne materiały do budowania teatralnych światów. Finałem naszych spotkań będzie wspólnie przygotowane przedstawienie.
O czym? To zależy od uczestników!

ROBIMY
stałą grupa teatralna dla uczestników w wieku 15-18 lat

Grupa ma za sobą pięć spektakli: CHŁODNO O MIŁOŚCI (2017) i NIEWYDARZONE (2018), zrealizowane pod opieką Martyny Majewskiej, Dawida Majewskiego, Anny Haudek i VJ Emiko, [BEZ]RUCH (2022), zrealizowany pod opieką Nataszy Sołtanowicz, Marianny Syski i Joanny Kowalskiej, W KRAINIE DZIWÓW (2023), zrealizowany pod opieką Grzegorza Grecasa i Madi Rostkowskiej, FOMO SAPIENS (2024), zrealizowany pod opieką Martyny Dębowskiej, Marka Gluzińskiego, Grzegorza Grecasa, Iwony Koneckiej i Julii Walczak,
a także film CASTING APOKALIPSA (2021), powstały pod opieką Marty Streker i Agnieszki Wolny-Hamkało jako efekt pracy grupy w czasie pandemii,

W ramach projektu uczestnicy biorą udział w cotygodniowych warsztatach teatralnych (od września do czerwca). W czerwcu odbywa się pokaz finałowy – prezentacja efektów pracy warsztatowej. Nad pokazem grupa pracuje zespołowo przez cały sezon.

W sezonie 2024/2025 grupa nie będzie miała jednej stałej osoby prowadzącej (poza, jak wcześniej, pedagożką teatru Katarzyną Krajewską), a praca zostanie podzielona na trzy etapy. Na pierwszym z nich zajęcia aktorskie, ruchowe i improwizacyjne prowadzić będą artyści i artystki związani

DOSTĘPNOŚĆ

W minionym sezonie Wrocławski Teatr Lalek kontynuował współpracę ze środowiskami osób o szczególnych potrzebach.
Przynajmniej raz w miesiącu zapraszaliśmy widzów na spektakle z audiodeskrypcją i tłumaczeniem PJM. Zadbaliśmy również o dostępność wydarzeń 7. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci – nie tylko dla odbiorców z niepełnosprawnościami, ale również, po raz pierwszy, dla dzieci z trudnościami psychicznymi. Rozwijaliśmy współpracę z organizacjami, działającymi na rzecz osób o szczególnych potrzebach i projektowaliśmy działania na miarę konkretnych osób i grup. U nas osoby o szczególnych potrzebach były nie tylko odbiorcami, ale również współtworzyły wydarzenia artystyczne i prowadziły warsztaty, m.in. podczas letnich półkolonii twórczych z cyklu „Lato w teatrze”.

Dotychczasowe działania w obszarze dostępności przyniosły uznanie środowiska osób o szczególnych potrzebach: Wrocławski Teatr Lalek, dzięki głosom naszych widzów, już po raz drugi znalazł się w najlepszej trójce plebiscytu IDOL w kategorii dolnośląskich instytucji otwartych dla niewidomych. Znaleźliśmy się również w prestiżowym gronie partnerów 12. Festiwalu Kultury bez Barier – najważniejszego ogólnopolskiego festiwal kultury dostępnej i najbardziej otwartego wydarzenia w kraju. Już w październiku zaprosimy widzów na dostępne spektakle, warsztaty i oprowadzania, zaprojektowane z myślą o Festiwalu. Jesteśmy zapraszani do dzielenia się wiedzą: o naszych doświadczeniach w zakresie współpracy ze środowiskiem osób o szczególnych potrzebach opowiemy m.in. w cyklu „Praktyki kultury” Wrocławskiego Instytutu Kultury.

Dostępność dla jak najszerszego grona odbiorców jest na stałe wpisana w naszą misję. Swoją wiedzą, wrażliwością i miłością do Teatru z osobami o szczególnych potrzebach dzielą się specjaliści z różnych dziedzin: aktorzy, plastycy, twórcy światła i dźwięku, pracownicy techniczni, pedagodzy teatru. W sezonie 2024/2025 przynajmniej raz miesiącu zaproponujemy widzom spektakl z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na Polski Język Migowy. Widzowie o szczególnych potrzebach zobaczą zarówno starsze tytuły, jak i nasze najnowsze premiery, m.in. „Sprzedawców bajek”, „Karolcię” czy „Kulawą kaczkę i ślepą kurę”. Poza spektaklami zaplanowaliśmy, we współpracy z Fundacją na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA, cykl czytań sensorycznych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Wybraliśmy najciekawsze propozycje literackie, udźwiękowiliśmy je i uzupełniliśmy o towarzyszący im warsztat. Natomiast we współpracy z 12. DSOSW dla Uczniów Niesłyszących i Słabosłyszących oraz z innymi niepełnosprawnościami oraz z 13. DSOSW dla Uczniów Niewidomych i Słabowidzących oraz z innymi niepełnosprawnościami stworzymy unikalny leksykon współczesnego teatru. Publikacja będzie obejmować najciekawsze zagadnienia współczesnego teatru w formie vlogów w PJM oraz tradycyjnych haseł, wzbogaconych o materiały dotykowe. Leksykonowi towarzyszyć będą materiały metodyczne dla nauczycieli.
W działaniach na rzecz dostępności dbamy również o stały rozwój naszych pracowników: Wrocławski Teatr Lalek od maja bierze udział m.in. w wieloletnim programie szkoleń z cyklu Projektowanie Uniwersalne Kultury – dostępność w instytucjach kultury”, organizowanym przez NCK. Jesienią, we współpracy z Fundacją Kultury Bez Barier, organizujemy dwudniowe seminarium dla autorów audiodeskrypcji do spektakli teatralnych. Wspólnie z zaproszonymi ekspertami z całej Polski będziemy pracować nad nowymi kierunkami rozwoju audiodeskrypcji w teatrze.

Stale rozwijamy nasze działania na rzecz dostępności, docieramy do nowych osób i grup, pozostajemy uważni na zmieniające się potrzeby. Zachęcamy widzów o szczególnych potrzebach do pozostania w kontakcie z Wrocławskim Teatrem Lalek, bo w nadchodzącym sezonie zaprosimy Was na kolejne interesujące wydarzenia.

wrocławski teatr lalek
biuro obsługi widza / rezerwacje:
T: 71 335 49 11, 71 335 49 12
F: 71 335 49 13
widownia@teatrlalek.wroclaw.pl

kasa biletowa:
T: 71 335 49 10
kasa@teatrlalek.wroclaw.pl

poniedziałek: Kasa nieczynna
wtorek - piątek:
9:00 - 12:00
14:00 - 18:00
sobota - niedziela:
1 godz przed spektaklem

Rejestr Instytucji Kultury
Miasta Wrocławia RIK nr.: 21/94
NIP 896-000-53-25, REGON 000278936
Nr konta bankowego:
PL 59 1020 5226 0000 6702 0416 3077

Image

NEWSLETTER

Logotypy partnerzy 2022  epi market tauron dystrybucja tauron-bezpieczniki budus tvp3 wroclaw